Kompanija Tesla objavila je svoju prvu celu godinu neto prihoda za 2020. - ali ne zbog prodaje svojim kupcima.
Jedanaest američkih država zahteva od proizvođača automobila da prodaju određeni procenat vozila sa nultom emisijom štetnih gasova do 2025. Ako to ne mogu, proizvođači automobila moraju da kupe regulatorne kredite kod drugog proizvođača automobila koji ispunjava te zahteve - poput Tesle, koja isključivo prodaje električne automobile.
To je unosan posao za Teslu, donoseći 3,3 milijarde dolara tokom poslednjih pet godina - gotovo polovinu od toga samo 2020. godine, piše CNN.
1,6 milijardi dolara iz regulatornih kredita koje je dobila prošle godine daleko su nadmašili Teslin neto prihod od 721 milion dolara - što znači da bi kompanije inače ostvarila neto gubitak 2020. godine.
"Ovi momci gube novac prodajući automobile. Oni zarađuju prodajući kredite. A krediti nestaju", rekao je Gordon Džonson iz GLJ Research.
Teslini rukovodioci priznaju da kompanija ne može računati na nastavak tog izvora gotovine.
"Ovo je uvek oblast za koju nam je izuzetno teško predviđati", rekao je Teslin finansijski direktor Zak Kirkhorn i dodao: "Dugoročno gledano, regulatorna prodaja kredita neće biti materijalni deo posla, a mi ne planiramo poslovanje oko toga. Moguće je da će u narednim kvartalima ovaj segment ostati jak. Takođe je moguće da neće", dodao je.
Jedanaest država koje će zahtevati da određeni procenat automobila budu vozila sa nultom emisijom, ili da proizvođači automobila kupuju kredite od kompanije poput Tesle koja je premašila cilj, su: Kalifornija, Kolorado, Konektikat, Mejn, Merilend, Masačusets, Njujork, Nju Džerzi, Oregon, Roud Ajlend i Vermont.
Kompanija je prijavila neto prihod za 2020. godinu, isključujući stavke poput kompenzacije 1,7 milijardi dolara na osnovu zaliha, od 2,5 milijarde dolara. Bruto dobit od automobila, koja upoređuje ukupan prihod od auto-poslovanja sa troškovima direktno povezanim sa izgradnjom automobila, iznosila je 5,4 milijarde dolara, čak i bez prihoda od prodaje regulatornih kredita.
Pojedina mišljenja kažu da te mere pokazuju da Tesla konačno zarađuje nakon godina gubitaka u većini tih kategorija.
Ali debata između skeptika i podržavaoca kompanije na temu da li je Tesla zaista profitabilna kompanija postala je "sveti rat", prema Džinu Mansteru iz Loup Ventures-a i tehnološkom analitičaru.
"Raspravljaju o dve različite stvari. Nikada neće postići rešenje", rekao je. Manster veruje da se kritičari previše fokusiraju na to kako krediti i dalje premašuju neto prihod. Tvrdi da je automobilska bruto profitna marža, isključujući prodaju regulatornih kredita, najbolji parametar za finansijski uspeh kompanije.
"To je vodeći pokazatelj" te mere Tesline dobiti, rekao je i istako da "nema šanse da Dženeral motors i Folksvagen zarađuju novac po tom osnovu na svojim električnim vozilima".